پلاک ثبتی در سند های دفترچه ای

پلاک ثبتی در سند دفترچه ای

در صورتی که افراد ملکی قدیمی داشته باشند. و به مدت طولانی ملک خود را رها کرده باشند. در این صورت است که بعد از گذشت سالها ممکن است. یافتن آدرس ملک ممکن نباشد. در واقع به این املاک ملک گمشده می گویند. و از آنجایی که سند ملک قدیمی است امکان یافتن آدرس ملک ناممکن خواهد بود. در واقع از آنجایی که با گذشت سال ها بافت مناطق و املاک تغییر می کند. در نتیجه یافتن موقعیت این املاک مشکل خواهد بود.

این افراد برای اینکه بتوانند ملک خود را بیابند لازم است. که جانمایی پلاک ثبتی برای ملکشان انجام شود. برای انجام این عملیات در ابتدا لازم است. اسناد قدیمی و ثبتی ملک جمع آوری شود. در نتیجه انجام این عملیات را می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی سپرد. کارشناس رسمی ابتدا بررسی تمامی اسناد قدیمی ملک را انجام خواهد داد. در نتیجه با توجه به پلاک ثبتی در سند های دفترچه ای، نقشه ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی استخراج می شود. سپس جانمایی نقشه ثبتی بر روی زمین انجام می شود. در نتیجه حدود ثبتی ملک معلوم می گردد. سپس نقشه برداری از ملک ممکن خواهد بود.

پلاک ثبتی چیست؟

پلاک ثبتی را سازمان ثبت اسناد و مدارک به وجود آورد. در واقع برای شناسایی املاک این پلاک ها به وجود آمدند. تا در نتیجه محل قرارگیری املاک و اراضی قابل بررسی و معلوم باشد. در واقع این سازمان اراضی را تقسیم کرده است. تا در نتیجه قابل شناسایی باشد. تقسیم بندی اراضی از استان شروع شده است. و بر طبق آن اراضی به واحد های کوچک تر تقسیم شده است. به هر یک از این واحد ها بخش می گویند. در مرحله بعد هر یک از بخش ها به قطعاتی تقسیم می شود. و به هر یک قطعه اصلی گفته می شود. هر قطعه اصلی یک شماره پلاک اصلی خواهد داشت. در ادامه هر یک از قطعات اصلی به قطعات فرعی کوچک تر تقسیم می شود. و در نتیجه شماره پلاک فرعی به آن تعلق خواهد گرفت.

پلاک فرعی و اصلی چیست؟

شماره پلاک اصلی برای قطعه مادر صادر می شود. و هر قطعه ای که از ملک مادر جدا شود. شماره پلاک فرعی خواهد داشت. در نتیجه برای هر یک از املاک و اراضی مشخص می شود. که به کدام قطعه مادر و قطعه فرعی تعلق دارد.

پلاک اصلی و فرعی همانند نام و نام خانوادگی افراد است. و این شماره ها در صفحه دوم سند دفترچه ای درج شده است. برای اینکه شماره پلاک اصلی و فرعی معلوم شود. ما بینشان یک ممیز قرار داده شده است. شماره اصلی در سمت چپ و شماره فرعی در سمت راست درج می شود.

جانمایی پلاک ثبتی چیست؟

تعیین موقعیت مکانی دقیق ملک بر روی زمین که با استفاده از اسناد قدیمی و ثبتی  ملک انجام می شود. در واقع به جهت انجام این عملیات تخصصی اسنادی همچون بنچاق ، قولنامه، سند دفترچه ای مالک و همچنین همسایگان مالک گرد آوری و بررسی می شود. و در ادامه با توجه به نقشه ثبتی و نقشه هوایی این عملیات انجام می گیرد. و حدود پلاک ثبتی معلوم می شود.

این عملیات تخصصی به جهت یافتن آدرس ملک گمشده و همچنین یافتن حدود اربعه ملکی که دیوارکشی نا مشخصی دارد انجام می شود.

نقشه ثبتی چیست؟

اداره ثبت اسناد و مدارک بعد از پلاک گذاری هر منطقه یک نقشه به صورت تقریبی و کروکی تهیه نموده است. در این نقشه حدود پلاک ثبتی مورد نظر مشخص می شود. پلاک ثبتی در سند های دفترچه ای درج شده است. و در نتیجه باتوجه به پلاک ثبتی ملک نقشه ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی استخراج می شود.

نقشه هوایی پلاک ثبتی

برای انجام جانمایی پلاک ثبتی از نقشه هوایی پلاک ثبتی استفاده می شود. تا در نتیجه موقعیت مکانی ملک در شهر از نقشه های آن زمان معلوم گردد.

پلاک ثبتی در سند های دفترچه ای

کاربرد و اهمیت جانمایی پلاک ثبتی

  • معلوم نمودن موقعیت دقیق ملک
  • یافتن آدرس ملک گمشده
  • حل اختلافات مربوط به تعارض به حدود ملک
  • مشخص نمودن حدود اربعه ملکی که دیوارکشی آن از بین رفته است

مراحل انجام جانمایی پلاک ثبتی

  • مطالعه دقیق اسناد و مدارک قدیمی
  • استخراج نقشه ثبتی ملک
  • جانمایی ملک بر روی نقشه و تعیین موقعیت ملک
  • پیاده سازی ملک بر روی زمین

هزینه جانمایی پلاک ثبتی چگونه محاسبه می شود؟

به طور کلی جانمایی پلاک ثبتی برای معلوم نمودن آدرس ملک و مشخص نمودن حدود اربعه ملک انجام می شود. هزینه انجام جانمایی پلاک ثبتی تعرفه مشخصی دارد. و به عواملی بستگی دارد. این عوامل شامل:

  • مساحت ملک
  • تکمیل بودن اطلاعات ملک
  • تعداد اسناد قدیمی موجود
  • موقعیت قرارگیری ملک
  • و…

نحوه انجام جانمایی پلاک ثبتی

عملیات جانمایی پلاک ثبتی زمانی انجام می شود. که آدرس ملک بر روی زمین نا معلوم است. و یا ملک حدود اربعه معلومی ندارد. انجام این عملیات با مراجعه به یک فرد متخصص همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امورثبتی ممکن می باشد. این متخصص به بانک اطلاعات ثبتی دسترسی دارد. و در نتیجه می تواند این عملیات را با دقت بالا انجام دهد.

کارشناس رسمی دادگستری برای انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی ابتدا اقدام به جمع آوری مدارک و اسناد قدیمی و اسناد ثبتی خواهد کرد. تا در نتیجه بتواند نقشه ثبتی ملک را استخراج نماید. در صورت یافتن نقشه ثبتی مربوط به پلاک ثبتی ملک در ادامه جانمایی نقشه ثبتی بر روی زمین انجام می شود. و حدود اربعه ملک مشخص می شود. با مشخص شدن حدود اربعه ملک کارشناس تهیه نقشه یو تی ام را آغاز خواهد کرد. برای تهیه این نقشه ابتدا بایستی برداشت زمینی انجام شود. و سپس ترسیم دفتری نقشه یو تی ام انجام شود.

در واقع این متخصص در ابتدا با استفاده از جی پی اس مختصات یو تی ام کنج ها را برداشت خواهد کرد. سپس نقشه یو تی ام با توجه به اطلاعات ترسیم می گردد. این نقشه مهر و امضا می شود. و در نتیجه قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود. در واقع با ارائه این نقشه به همراه مدارک حقوقی ملک در نتیجه سند تک برگ برای ملک صادر می شود.

نحوه انجام جانمایی پلاک ثبتی

نحوه انجام جانمایی پلاک ثبتی

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما