نقشه یو تی ام برای ملک به چه منظور است؟

نقشه یو تی ام برای ملک به چه منظور است؟

نقشه یو تی ام نقشه ای با مختصات جهانی می باشد. نقشه یو تی ام برای ملک به چه منظور است؟ به این منظور ایت که موقعیت دقیق ملک را با استفاده از مختصات مشخص کنیم. سیستم مختصات یو تی ام به معنای مجموعه ای از مختصات هایی است که هر نقطه بر روی زمین دارد. که در یک سیستم جامع به نام سیستم مختصات یو تی ام جمع شده است. امروزه از این متخصات ها برای سیستم ثبت اسناد و املاک نیز استفاده می شود.

این مختصات های یو تی ام امروزه جز اصلی سند های مالکیت است که امروزه سند های مالکیت ملکی به صورت تک برگ است. و از تهیه نقشه یو تی ام از ملک و ثبت آن در سیستم ثبت اسناد انجام می شود.

پس زمانی که می گوییم نقشه یو تی ام از ملک به معنای این است که موقعیت ملک بر روی زمین با استفاده از مختصات مشخص و تثبیت شود. که این نقشه یو تی ام توسط کارشناسان نقشه بردار تهیه می شود. و اگر این نقشه ها برای ادارات دولتی استفاده می شود. باید حتما توسط کارشناسان رسمی نقشه برداری که دارای حق مهر و امضا هستند. و پروانه مهندسی دارند باسد مهر و امضا شود تا دارای اعتبار شود. برای تهیه نقشه یو تی ام از ملک باید به یک کارشناس نقشه برداری مراجعه کنید. در نتیجه تیم کارشناسی در محل ملک حاضر می شوند. و با استفاده از ادوات نقشه برداری مختصات گوشه های ملک را برداشت می کنند. و با استفاده از همین مختصات ها ترسیم را انجام می دهند. بعد از آن مختصات یو تی ام ملک را همراه با مشخصات ملک و مالک در نقشه درج کرده و مهر و امضا می شود. تا با استفاده از همان نقشه کارهای مربوز به ثبت انجام شود.

نقشه یو تی ام

یو تی ام مختصات جهانی می باشد و به معنی موقعیت دقیق بر روی کره زمین می باشد با تهیه نقشه یو تی ام برای ملک موقعیت منحصر به فرد ملک حاصل می شود.

نقشه یو تی ام برای ملک به چه منظور است؟ در واقع این نقشه از جانب ادارات و سازمان ای مختلف در خواست می شود تا اطلاعات فنی دقیق ملک حاصل شود. این نقشه حتما باید توسط افراد متخصص تهیه و مهر و امضا شود و فقط در این صورت نقشه تهیه شده مورد پذیرش قرار می گیرد. کارشناس رسمی دادگستری رشته نقشه برداری و امور ثبتی یکی از همین متخصصین است که می تواند این نقشه را با دقت بالا و فرمت استاندارد تهیه نماید.

تهیه نقشه یو تی ام چه مزایایی دارد؟

  • دستیابی به مساحت دقیق ملک با دقت سانتی متری
  • تسهیل در جانمایی ملک
  • جلوگیری از تعرض به ملک
  • کاهش اختلافات ملکی
  • ممانعت از صدور چند سند برای ملک ملک
  • تعیین موقعیت دقیق ملک

تهیه نمونه نقشه یو تی ام برای ماده 147

برخی از افراد پس از انجام معامله ملک توافق می کنند که در یک روز معین به اداره ثبت اسناد برای انتقال مالکیت مراجعه کنند. این امر ممکن است به دلایلی صورت نگیرد. و در نتیجه انتقال مالکیت انجام نشود. بنابراین در شرایطی که دسترسی به مالک رسمی ملک ممکن نباشد و همچنین دسترسی به وراث وی ممکن نباشد در نتیجه می توان به کمک ماده 147 اقداماتی را انجام داد تا برای ملک سند تک برگی اخذ نمود.

برای اخذ سند تک برگی ملک قولنامه ای ماده 147 می بایست مدارکی را تهیه نمود. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام است. برای تهیه نقشه یو تی ام می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود.

کارشناس با استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه برداشت زمینی را انجام می دهد. در ادامه بعد از برداشت زمینی ترسیم دقیق نقشه یو تی ام انجام می شود. این نقشه چاپ و مهر و امضا شده معتبر می شود. در نتیجه قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود. تا سند تک برگی برای ملک قولنامه ای صادر شود.

تهیه نقشه یو تی ام برای شهرداری

نقشه یو تی ام امروزه از جانب ادارات و سازمان های مختلف در خواست می شود. یکی از اداراتی که نقشه یو تی ام را از مالکین در خواست می کند شهرداری است.

قبل از اینکه عملیات ساخت و ساز در ملک و یا بازسازی بنا انجام شود. لازم است از شهرداری جواز ساخت اخذ گردد. با اخذ جواز ساخت به طور قانونی ساخت ملک انجام می شود.

علاوه بر مدارک حقوقی نقشه یو تی ام نیز از جانب شهرداری در خواست می شود. شهرداری به این دلیل نقشه یو تی ام را در خواست می کند که موقعیت دقیق ملک معلوم شود.

این نقشه امروزه از جانب بسیاری از ادارات و سازمان ها از مالکین درخواست می شود. با تهیه این نقشه موقعیت ملک با مختصات منحصر به فرد حاصل می شود به طوری که با این موقعیت ملکی وجود ندارد.

برای تهیه نقشه یو تی ام می توان به فردی متخصص همچون کارشناس رسمی دادگستری مراجعه نمود. وی می تواند با دقت بالا این نقشه را تهیه نماید و برخلاف افراد غیر متخصص که از تجهیزاتی مانند جی پی اس دستی که دقت پایینی دارد استفاده می کنند. این کارشناس از جی پی اس دو یا سه فرکانسه بهره می گیرد. تا در نتیجه مختصات یو تی ام گوشه های ملک با دقت بالا برداشت شود. پس از برداشت مختصات یو تی ام گوشه های ملک سپس نقشه یو تی ام با استفاده از اتوکد ترسیم می گردد. و بعد بر روی نقشه دو هزارم جانمایی می شود سپس این نقشه مهر و امضا می شود و قابل ارائه به شهرداری خواهد بود.

هزینه تهیه نقشه یو تی ام

برای تهیه نقشه یو تی ام لازم است بهایی را پرداخت کرد. هزینه تهیه نقشه یو تی ام بر طبق تعرفه سازمان نقشه برداری معلوم می شود. این تعرفه به عواملی بستگی دارد از جمله این عوامل مساحت ملک می باشد. همچنین با توجه به کاربری ملک نیز هزینه تهیه نقشه یو تی ام تفاوت می کند.

 

 

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

اولین نفری باشید که امتیاز ثبت می کند 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما